Trening

Gdzie najlepiej serwisować rower

Kacper |24Fitness

Jak przygotować rower do sezonu?

Kiedy zima dobiega końca i topnieje ostatni śnieg, to warto zacząć przygotowania roweru do sezonu. Jeśli rower przechowywany był w ciepłym i suchym miejscu, to nie będzie wymagało to wiele czasu. Jeśli natomiast zostawiony był na powietrzu, bądź w zimnym i wilgotnym miejscu, to doprowadzenie go do odpowiedniego stanu zajmie więcej czasu.

Pierwszym krokiem powinno być staranne umycie roweru, albo przynajmniej wytarcie go z kurzu (zakładamy, że rama roweru i inne elementy zostały dokładnie wyczyszczone jesienią). Kolejnym etapem jest przygotowanie zębatek i łańcucha poprzez staranne ich wyczyszczenie. Dobrym rozwiązaniem jest zamontowanie spinki, która umożliwi sprawne zdejmowanie i zakładanie łańcucha. Łańcuch wystarczy zanurzyć w butelce z benzyną ekstrakcyjną lub z odtłuszczaczem. Innym sposobem jest nasączenie szmatki benzyną  i czyszczenie łańcucha poprzez kręcenie pedałami do tyłu. Następnie wskazane jest nasmarowanie łańcucha specjalnym olejem przeznaczonym do łańcucha rowerowego.

Kolejną istotną rzeczą jest sprawdzenie stanu opon oraz ciśnienia w oponach. Zbyt niskie naraża oponę na szybsze bądź nierówne zużycie, a dętkę na przebicie. Warto zakupić pompkę z manometrem, przy pomocy której odpowiednio napompujemy opony. Jeśli rower posiada dętki z wentylem samochodowym, to można udać się na stację benzynową, gdzie sprawdzimy stan ciśnienia w oponach i je napompujemy. Przy okazji poruszenia kwestii pompowania kół warto dodać, że mała, mobilna pompka powinna być standardowym wyposażeniem roweru. Istotny jest też odpowiedni naciąg szprych. Zbyt luźne można dociągnąć przy pomocy klucza do centrowania kół. Pamiętajmy, że każda zmiana naciągu szprych powinna być sfinalizowana ponownym wycentrowaniem koła.

Dokonując wiosennego przeglądu nie można zapomnieć o sprawdzeniu stanu klocków hamulcowych. Należy kontrolować poziom płynu hamulcowego w hydraulicznych układach hamulcowych (o ile rower jest w takowy wyposażony). Pamiętajmy, że co rok powinna odbywać się wymiana płynu. Jeśli rower wyposażony jest w amortyzatory, to najlepiej po każdym sezonie oddać je do serwisu rowerowego. Pozwoli to na uniknięcie korozji. Nie należy zapominać o łożyskach. Ciężko kręcące się koła mogą świadczyć o konieczności wymiany łożysk lub wymagać ich czyszczenia i smarowania.

Przed kolejnym sezonem należy także zlikwidować ewentualne luzy śrub na wsporniku siodła, kierownicy, kołach i pedałach.

Pamiętajmy, że jeśli nie jesteśmy w stanie samodzielnie przygotować roweru do kolejnego sezonu, zawsze warto skorzystać z usług profesjonalnych serwisów. Sprawność naszego jednośladu to nie tylko kwestia komfortu, lecz także bezpieczeństwa.

 

Zobacz